تأثير جودة خدمة التعليم العالي على رضا الزبون دراسة استطلاعية في كليات طب الاسنان الاهلية في بغداد*


م.د.أميرة شكر ولي البياتي

م.د. ندى اسماعيل جبوري القماج

قسم إدارة الأعمال /كلية الإدارة والاقتصاد/ جامعة بغداد


 

الملخص:

الغرض من هذا البحث هو دراسة تأثير جودة خدمة التعليم العالي على رضا الزبون من خلال دراسة استطلاعية في كليات طب الاسنان الاهلية في بغداد. طلب من افراد العينة المبحوثة المكونة من ( 50) طالبا الاجابة على فقرات الاستبانة المشاركين في الاستبيان الاستجابة من 50 طالب، اما اهداف الدراسة تمثلت بتحديد رضا الطلبة عن الخدمات المقدمة لهم والعوامل المؤثرة فيها، تم استخدام مقياس ليكرت الخماسي. في هذا البحث، يتكون مجتمع البحث من كلية اليرموك الجامعة، كلية دجلة الجامعة، وكلية الرافدين الجامعة في بغداد. استنادا إلى عدد من التدابير ذات الصلة بموضوع البحث، تم إعداد الفرضيات. توصلت الدراسة الى نتائج مهمة تحسين مستوى أداء الخدمة التعليمية المقدمة في الجامعات الاهلية يؤثر على رضا الطلبة بشكل عام لطلبة كلية طب الاسنان في الجامعات الاهلية ( الرافدين الجامعة، اليرموك الجامعة،) من وجهة نظر الطلبة حيث بلغ المتوسط المرجح للرضا 4.66 وفق مقياس ليكرت الخماسي وبلغ مستوى كفاءة الجامعات الاهلية ضمن كلية الطب الاسنان من وجهة نظر الطلبة 4.42 مقارن بمقياس ليكرت البالغ 5 درجات فضلا عن عدة توصيات اهمها ضرورة اهتمام إدارة اجامعات الاهلية بالخدمة التعليمية المقدمة من كافة جوانبها وتحديد نقاط القوة والضعف في أداء الخدمة خدمة للمجتمع لتحقيق التميز المنشود عن الجامعات الأخرى العاملة بذات الاختصاص.

Abstract:

The purpose of this study is to study the impact of the quality of the higher education service on customer satisfaction through an exploratory study in the faculties of private dentistry in Baghdad. (50) students were asked to answer the questionnaires in the questionnaire. The objectives of the study were to determine students' satisfaction with the services provided to them and the factors affecting them. The five-dimensional Likert scale was used.In this research, the research community consists of Yarmouk University College, University Degla College, and Al-Rafidain University College in Baghdad. Based on a number of relevant measures, hypotheses were prepared. The study found that the results of the improvement of the level of performance of the educational service provided by the private universities affect the overall satisfaction of the students of the Faculty of Dentistry at the private universities (Al-Rafidain University, Yarmouk University), from the point of view of the students. The level of efficiency of the private universities within the College of Dentistry from the point of view of students 4.42 Compared to the Likert scale of 5 degrees, as well as several recommendations, most important of which is the need for the administration of the civil universities to provide educational service in all its aspects and to identify the strengths and weaknesses in the service performance The desired goal of other universities working with the same specialization.


Download PDF File

DOI : 10.21928/juhd.20170610.26