دور أخلاقيات الأعمال في تحسين الصورة الذهنية لمنظمات الخدمية الربحية دراسة إستطلاعية لاَراء عينة من العاملين في منظمات الأعمال العاملة في مدينة السليمانية أقليم كوردستان/العراق
The role of business ethics in improving the mental image  of profitabe service organizations A survey of the views of a sample of employees in business organizations working in the city of Sulaymaniyah -Kurdistan Region / Iraq

م.م.نيشتمان عثمان محي الدين
مدرس مساعد- قسم إدارة الأعمال
كلية الإدارة والاقتصاد - جامعة التنمية البشرية
م.م.فريدون محمد محمود
مدرس مساعد- قسم إدارة الأعمال
كلية الإدارة والاقتصاد - جامعة التنمية البشرية                            
Faraydoon Mohammed Mahmood
Assistant lecturer
Business Administration Department
Administration & Economics College
Human Development University
ORCID: 0000-0002-2387-5892
E-mail This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.
Nishteman Othman Moheden
Assistant lecturer
Business Administration Department
Administration & Economics College
Human Development University
ORCID: 0000-0003-1058-2078
E-mail This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.

الملخص
إن صورة المنظمة تؤثر على نجاح المنظمة وأستمراريتها بشكل كبير، و إن كسب عميل جديد يتوقف إلى حد كبير على هذه الصورة التي يكونها العميل عنها. و إن  المنظمة الناجحة ليست مطالبة فقط بأستقطاب العملاء الجدد ، وإنما بالاحتفاظ بما لديها من عملاء حاليين.
وعلى ضوء ماقدم هدفت الدراسة إلى التعرف على دور أخلاقيات الأعمال في تحسين الصورة الذهنية وذلك عن طريق استقصاء أراء المبحوثين من العاملين لبعض منظمات الأعمال الخدمية الربحية.
إذ شمل مجتمع الدراسة بعض منظمات الأعمال الخدمية الربحية في مدينة السليمانية أقليم كردستان العراق ، أما العينة فتكونت من ( 117) عاملاً يعملون في منظمات المشمولة بالدراسة.
اعتمد الدراسة على التقانات الميسرة في البرنامج الإحصائي (SPSS-Ver19) لكل من (الأوساط الحسابية ،  الانحرافات المعيارية ، معاملات الارتباط، ومعاملات الانحدار البسيطة) ، فضلاً عن استخدام تحليل الانحدار الخطي المتعدد لمعرفة التأـثيرات المباشرة بين متغيرات الدراسة.
قام الباحثان بجمع البيانات وتحليلها وذلك بالإعتماد على استمارة الاستبانة كأداة رئيس لجمع البيانات بهدف معرفة علاقة الارتباط والأثر بين متغيرات الدراسة.
وتوصلت الدراسة إلى أنها توجد علاقة الأرتباط معنوية بين أخلاقيات الأعمال والصورة الذهنية ، كما تظهر نتائج الدراسة أن للأخلاقيات الأعمال تأثير معنوي في الصورة الذهنية.
ومن أهم التوصيات هي ضرورة نشر اسهامات منظمات الأعمال الخدمية الربحية في خدمة المجتمع وذلك باهتمام المتزايد على أخلاقيات الأعمال في خططهم واستراتيجياتهم.
    
    الكلمات المفتاحية: أخلاقيات الأعمال ، مصادر أخلاقيات الأعمال ، الصورة الذهنية ، إدارة الصورة الذهنية ، منظمات الأعمال الخدمية الربحية ، مدينة السليمانية.
 
Abstract
The image of the organization has a significant impact on the organization's success and sustainability. To achieve a new customer may depend mostly upon an image that is formed by the customer. The successes organization is not just required to attract new customers, but to keep with current customers.
In the light of above, the purpose of this study was to identify the role of business ethics in improve the mental image through survey of respondents of employees working in profitable service business organizations.
The study population included some profitable service organizations in the city of Sulaymaniyah, Kurdistan Region of Iraq. The sample consisted of (117) employees working in organizations covered by the study.
The statistical analysis software (SPSS-ver 19) has used by the researchers to find out standard deviations , correlation coefficients, and simple regression coefficients , as well as multiple linear regression analysis has used to determine the direct effects of the study variables in order to find out research's objectives.
This study relied on primary sources which obtained by distributing questionnaire in order to know the relationship of correlation and impact between the variables of the study.
The  study found that there is a statistically significant effect of business ethics to gain mental image in the profetable service organizations.
The study recommended the development and promotion of business ethics , and the  need for One of the most important recommendations is the need to disseminate the contribution of profitable service organizations to the service of the community and the growing interest in business ethics in their plans and strategies.