تشكيل الخطاب الشعري بين المعنى والمقام

قصيدة البردة لكعب بن زهير أنموذجا

 

م.د.إسماعيل إبراهيم مصطفى برزنجي

جامعة السليمانية – كلية اللغات

E-mail:This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.

 أ.م.د.كوثر محمد أحمد الجاف

جامعة السليمانية – كلية اللغات

E-mail:This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.

 

Abstract:

The subject of this study is in the field of discourse, And specifically how to form a poetic discourse, And looks for the most important factors in this regard,  It appeared that the poet in the process of artistic construction of the poem takes the context into account, While relying on his technical experience, This will put him in the process of compatibility between influential.

With regard to a poet who lived before Islam and fed a Jahiliyya culture  and he wanted to produce a poetic speech in an Islamic context, It becomes more important in the content of his discourse, While seeking to satisfy the consignee he draws from his accumulated culture, And is in negotiations between the two sides.

Our poet “Kaab bin Zuhair” poet Jahili, But he said poetry before the Messenger of Allah, He had to consider his position and the context of his poem, This has resulted in the poem “AlBurda”, It was discussed during the research on the question of meaning and its relationship to human perception.

  

Download PDF File

DOI : 10.21928/juhd.20171210.12

 

 

المصادر والمراجع

 القرآن الكريم.

  1. ابن قتيبة، أبو محمد عبدالله بن عبدالمجيد، الشعر والشعراء، (دار الكتب العلمية، بيروت، 1981).
  2. ابن منظور، أبو الفضل جمال الدين، لسان العرب، (طبعة دار صادر، بيروت، 2003).
  3. الأصبهاني، أبو الفرج، الأغاني (إعداد: مكتب تحقيق دار إحياء التراث العربي، بيروت، لبنان، 1994).
  4. الجاحظ، أبو عثمان عمرو بن بحر، الحيوان، تحقيق: عبدالسلام هارون (الناشر: مصطفى البابي الحلبي، الطبعة الثانية، 1965).
  5. خطابي، محمد، لسانيات النص مدخل إلى انسجام الخطاب (المركز الثقافي العربي، بيروت، 1991).
  6. الزنكي، د.نجم الدين قادر كريم، نظرية السياق دراسة أصولية (دار الكتب العلمية، بيروت، 2006).
  7. الشريف، محمد صلاح الدين، أهم المدارس اللسانية – تقديم عام للاتجاه البراغماتي، (المعهد القومي لعلوم التربية، تونس، 1986).
  8. الشهري، عبدالهادي بن ظافر، استراتيجيات الخطاب مقاربة لغوية تداولية (دار الكتاب الجديدالمتحدة، بيروت، 2004).
  9. صحراوي، د.مسعود، التداولية عند العلماء العرب، (دار الطليعة، بيروت ، 2005).
  10. الطباع، د.عمر فاروق، ديوان كعب بن زهير (شركة دار الأرقم بن أبي الأرقم، بيروت، لبنان، 1994).
  11. الطبري، أبو جعفر محمد بن جرير، جامع البيان عن تأويل آي القرآن، تحقيق: محمود محمد شاكر (دار المعارف، مصر، 1374).
  12. عبدالرحمن، طه، البحث اللساني والسيميائي، (وقائع ندوة الدلاليات والتداوليات (أشكال وحدود)،كلية الآداب والعلوم الإنسانية، جامعة محمد الخامس، الرباط، 1401ه).
  13. العسكري، أبو هلال، كتاب الصناعتين الكتابة والشعر، تحقيق: علي محمد بجاوي ومحمد أبو الفضل إبراهيم (شركة أبناء شريف الأنصاري، بيروت، لبنان، 2006).
  14. العسكري، أبو هلال، الفروق اللغوية، تحقيق: محمد باسل عيون السود (دار الكتب العلمية، بيروت، لبنان، 2009).
  15. القرطبي، أبو عبدالله محمد بن أحمد الأنصاري، الجامع لأحكام القرآن، تحقيق:عبدالله بن عبدالمحسن التركي (مؤسسة الرسالة، بيروت، 2006).
  16. مسكين، د.حسن، الخطاب الشعري الجاهلي رؤية جديدة (المركز الثقافي العربي، الدار البيضاء، المغرب، 2005).
  17. ناصف، د.مصطفى، نظرية المعنى في النقد العربي (دار الأندلس، بيروت، لبنان، د.ت).